nadira;


Home About Linkies Biases FOLLOW
Disclaimer

She loves blogging, to share everything happen in her life. She is a Muslim.
Hi, Assalamualaikum. I'm 99', was a PT3 victim.
Sorry that I'm using 'aku' for those people eldest than me.


Hate me? Sure and get lost. ctrl+w
Created on 5 July 2011.
Contact


 
Tagboard



Past



Credits

Tell me if I don't credit you.

Basecode by AtinTory .
Thanks to: 1 2 3 4 5 6 7 8.


Tok dah pergi buat selamanya.


Assalamualaikum.
Hmmp. Entry kali nie aku taktau nak mula dari mana. 

Masa orang solat Jumaat tadi, tiba-tiba Mak Uda call, then ma angkat. Aku taktau mak uda ckp apa dkt ma. Lepastu, ma suruh piqah mandi, lepas tu ma kejut aku suh bangun. Nak balik kampung, kata ma "Tok sakit."

Aku pun terkejut. Terus aku bangun, then mandi. Ma cpt2 siap, lepastu termenung sorang2 dkt ruang tamu, tunggu abande dgn abah balik dari masjid, solat jumaat.

Lepastu, abah balik cpt2 ma ckp, tok tak sedar diri. Tu je ma ckp, then abah pun kalut2 ckp jom balik.

Sampai2 je, ma trus gi bilik tok, aku pun ikut dkt belakang, diikuti dgn piqah n abande. Ma selak je langsir lps tu ma tibe2 menangis ckp kat kiteorg "Tok dah takde.." Aku pun terkejut, selak langsir bilik, tgk tok dah baring terkaku atas katil, mukanya pun dah tutup.

Pastu, cpt2 aku ambik air smayang, baca yaasin. Time kiteorg sampai tu, org2 kmpung dah ramai dkt rumah. 

Aku dok teresak-esak menangis smbil baca yaasin. 

Kiteorg dgr cite drpd mak uda. Mak uda baru balik dari Rawang, lepas tu smalam, dye tido rumah mentua dulu. Pastu mak uda ckp, tok call, ckp "Balik la cpt, takde sape nak masak ni. Mak tak larat, mak demam ni."

Lepastu mak uda pun balik la. Masa mak uda tgh masak tu, mak uda ada dgr bunyi mcm mengeruh, pastu cpt2 mak uda gi bilik tok, tgk. Tp bile mak uda smpai dkt bilik tok tu, tok elok je duk smayang. Tengah smayang Zohor. Elok jea duk atas kerusi tu. Mak uda terdetik dalam hati, 'mgkin bunyi kipas kot.'

Then mak uda smbung masak. Dgr lagi bunyi mcm mengeruh tu, cpt2 mak uda berlari tgk lagi sekali dkt bilik tok, tgk2 jea, tok dah elok terbaring. Mak uda smpat pangku tok, ajar mengucap. Mak uda ckp tok hembus nafas 3 kali. Itupun dah pejam mata.

Aku dgr cite mak uda tu, aku menangis lagi lagi lagi lagi dan lagi. Mata aku merah je hari ni. Nangis, nangis dan nangis.

Alhamdulillah, tok pergi dgn tenang. Hajat dye nak pergi buat Haji, dah tertunai. Meninggal pada hari Jumaat, hari yang mulia dan paling menakjubkan, dye meninggal masa tgh solat Zohor.

Mula2 tokwan ckp nak kebumikan hari esok. Tapi kwn2 tok ckp, "buat apa lmbtkan.. Elok dah dia meninggal hari jumaat. Esok bukan jumaat dah." Terus tokwan snyap dan ikut je ckp kwn tok tu. Tokwan bukan apa, anak2 dye ramai yang tak balik lagi.. Ramai yang duk di kl. Ramai yang kerja jauh2. Tokwan mengenangkan anak2 dye tu. 9 orang.

Cite pasal angah pulak..
Abande cpt2 call angah bagitahu pasal ni. Angah angkat jea, dah marah, "Nape call-nya?!" style dye memang macam tu. Suka sgt marah2. "Tok.. Tok dah takde." terus angah terdiam. 

Abg sepupu..
Abg sepupu aku, abg pin, dye balik dari Terengganu, naik motor. Sanggup tu. 
Abg sepupu aku, stuck dlm jam. Sampai pukul 9.30 malam tadi. Tak sempat nak tgk tok utk kali terakhir. Angah pun tak sempat tgk tok. Dye smpai2 je, tok dah dikafankan. Dye angkat keranda tu, beria dia menangis. Aku pun sebak.

Mak Ndak.. pun tak sempat tgk tok. Terus pergi ke kubur bila smpai. 

Ya Allah.. Tempatkanlah nenekku di tempat org-org yang beriman. Aminn.

Al-fatihah.


Newer Post
Older Post